czwartek, 12 lipca 2012

Porady dla młodych kierowców

nauka jazdy szczecinekDzisiaj chciałbym się zająć omówieniem zagadnień związanych z poślizgiem samochodu. Fachowo mówimy tutaj o podsterowności lub nadsterowności. Najczęściej do takich sytuacji dochodzi gdy wchodzimy w zakręt. Jeśli ucieka nam przód to mamy do czynienia z podsterownością, gdy zarzuca nam tył samochodu to nazywamy to nadsterownością. Obie wymienione sytuacje drogowe są bardzo niebezpieczne i mogą grozić odniesieniem poważnych obrażeń lub nawet zgonem. Mając to na uwadze warto więc nauczyć się jak radzić sobie, w tak trudnych i nieprzewidywalnych sytuacjach.

W przypadku nadsterowności musimy natychmiast po wyczuciu poślizgu skontrować kołami w przeciwnym kierunku niż ten, w którym zarzuca nam tył auta. Puszczamy gaz i dajemy kontrę, najlepiej przećwiczyć ten manewr na placu, z dala od ludzi i samochodów. Tylko wcześniejsze przećwiczenie daje nam możliwość wyjścia obronną ręką z krytycznej sytuacji. Na drodze nie ma już czasu na eksperymentowanie, zwłaszcza gdy z naprzeciwka wyłania się TIR. Innym sposobem dla dobrych kierowców jest zrobienie bączka, czyli obrotu o 360 stopni. Taki manewr zalecany jest w momencie, gdy wiemy, że nie damy rady wyjść z poślizgu w inny sposób.

Trudniej wygląda sytuacja z podsterownością. Tutaj mamy do czynienia z sytuacją, w której koła przednie tracą przyczepność na wskutek zbyt dużej prędkości. Musimy w jakiś sposób ograniczyć prędkość, przez co koła odzyskają więcej przyczepności. W ruchu po zakręcie koła napędzają auto i zarazem trzymają je na jezdni. Zmniejszenie prędkości pozwoli na zwiększenie przyczepności. W żadnym razie nie powinniśmy hamować, a przynajmniej nie do zablokowania kół. Trzeba musnąć pedał hamulca i próbować hamować pulsacyjnie. W ten sposób koła będą odzyskiwały przyczepność, a samochód będzie wytracał prędkość. Najlepiej w ogóle unikać takich sytuacji i hamować przed zakrętem, wtedy koła wciąż mają przyczepność. Gazu dodajemy dopiero w drugiej połowie zakrętu.
Wiele szkół jazdy pomija ten bardzo istotny element szkolenia kierowców. W Szczecinku mamy wiele skrzyżowań o ruchu okrężnym, na których o podsterowności lub nadsterowności bardzo łatwo jest się przekonać zimą. Polecam wybór nauka jazdy szczecinek - szkoła 'Konkret". Instruktorzy mają wiele wiedzy, potrafią ją przekazywać i nie boją się wyzwań. Tam nauczycie się jak 'myśleć' za kółkiem i przewidywać sytuacje drogowe. Dzięki temu unikniecie wielu niebezpieczeństw czyhających na kierowców.